Ahogyan a címben olvasható, mai bejegyzésünk a cigaretta adójának alakulásáról szól.
A hétfői nap folyamán a parlament alkotmányügyi bizottsága egy módosító javaslatot nyújtott be. Az eredeti, összesen hét jogszabályt módosító törvényjavaslat egyebek mellett arról rendelkezett volna, hogy idén nyáron, majd jövő januárban és jövő júliusban emelkedjen a cigaretta és a dohánytermékek jövedéki adója. Ezáltal a cigaretta jövedéki adója egy év alatt három lépcsőben 7,4 százalékkal, a vágott dohányé 28 százalékkal emelkedne.
A július 4-én született módosító javaslat a dohánytermékek jövedéki adóemelésére vonatkozó valamennyi passzust törölné a tervezetben. A benyújtó bizottság szerint "a stratégiai célokkal ellentétes" a törvényjavaslatnak ezen része. "A dohányfogyasztás mutatószámainak változása alapján a dohánytermékek adóztatásának szerkezeti átalakításában hosszú távú stratégia kialakítása szükséges. Cél, hogy az azonosan káros termékek azonos mértékben adózzanak. Így tehát a cigaretta és a fogyasztási dohány vegyes adójának értékarányos részét csökkenteni, mennyiségi alapú összetevőjét növelni, egyben adóterhelésüket közelíteni szükséges" – indokolják a javaslatot.
Az, hogy a tervezet ütközik a kormányzati stratégiai célokkal, azért furcsán ható indoklás, mert népegészségügyi hivatkozással épp most tervezik az egészségkárosító ételek megadóztatását. Az ősztől bevezetni tervezett chipsadó egyebek mellett a kakaóport, a 25 százalékosnál kisebb gyümölcstartalmú üdítőket és a levesporokat is egészségkárosítónak minősítené – miközben az egyébként is csökkenő árú dohánytermékek adóztatását nem tartja fontosnak.
A kormány eredeti előterjesztését leszavazva, biztosították a dohányosokat arról, hogy az Európai Unióban továbbra is szinte ők fognak a legolcsóbban cigarettához jutni. Eredmény: elmarad a dohánytermékek jövedéki adójának emelése.
Ország | Jövedéki adó minimális aránya az árban (százalék) | Jövedéki adó ezer szálra (euró) | Átlagár (19 szál, forint) |
Magyarország | 60,6 | 67,0 | 575 |
Csehország | 60,5 | 81,6 | 701 |
Szlovákia | 65,0 | 86,2 | 690 |
Lengyelország | 66,1 | 76,7 | 603 |
Románia | 63,0 | 74,8 | 622 |
Bulgária | 68,9 | 77,5 | 585 |
Ausztria | 58,9 | 111,6 | 985 |
Németország | 60,7 | 139,4 | 1195 |
Franciaország | 64,3 | 173,5 | 1404 |
A témával foglalkozó szakemberek szerint az adóemelés nagyon rosszul jött volna. Hiszen ha most emelkedett volna az adó, a gyártóknak két lehetősége lett volna: Az egyik, hogy benyelik, így tovább csökken a hasznuk minden szál cigaretta után, hiszen a változatlan árból még többet vitt volna el az adó. A másik, hogy az elmúlt fél év árháborúját és az attól remélt eredményeket feladva elkezdenek újra árat emelni. A legnagyobb vesztes egyébként a nagy gyártók által korábban is támadott "sodrós iparág" lett volna (ami persze az elmúlt évek legnagyobb nyertese volt), hiszen a legnagyobb mértékben az ő adójuk nőtt volna.
Mindenesetre a kialakult helyzetet Patai András a Magyar Dohányipari Szövetség elnöke több hírportál megkeresésére sem kívánta kommentálni, ahogyan azt sem, hogy a jövedéki adó elmaradása valóban az erős dohánylobbinak köszönhető-e.